Help - Zoeken - Gebruikers - Kalender
Volledige versie: BELANGRIJK om te weten
MyArcade.nl > Welkom op MyArcade.nl! > Tutorials
angel
Inleiding:

Afbeelding

Het gebeurde altijd al, tenminste zolang 't internet voor 't grote publiek toegankelijk en betaalbaar is. Maar iedereen heeft er wel een last van, kopieer je een link van een plaatje en opeens krijg je last van Hot-linking.<br> Maar wat is 't nou precies, zul je je afvragen.<br>
In deze Tutorial zal ik proberen met simpel taalgebruik uit te leggen wat Hot-linking inhoud en waarom 't eigenlijk niet netjes is en dus beter niet kunt toepassen.<br><br>Wel even opletten, hoor ... wink.gif

Afbeelding 1:

Afbeelding

Als voorbeeld voor deze Tutorial zullen we 't plaatsen van 'n post met afbeelding gebruiken, omdat de meesten van ons daar inmiddels al wel vertrouwd mee zullen zijn. <br>
Oke, je bent voor 't forum-spelletje 'Nummertjes' op 't Web op zoek gegaan naar 'n leuke afbeelding met het getal 2000 erin. Met behulp van Google heb je d'r een geschikte gevonden en je wilt 'm nu in je eigen bijdrage plakken.

Afbeelding 2:

Afbeelding

Voor deze Tutorial zullen we de Microsoft Internet Explorer gebruiken, omdat dat voor Windows de meegeleverde browser is.<br><br>Zoals bekend, kunnen we de kleine plaatjes in 't Google-overzicht niet direct gebruiken. We moeten eerst de echte afbeelding op ons scherm zien te krijgen. <br>Dat doen we door (op de afbeelding) één keer rechts te klikken en vervolgens te kiezen voor 'Koppeling openen'.

Afbeelding 3:

Afbeelding

Vervolgens zie je de bedoelde afbeelding in 'n gedeelde pagina staan, maar weer in 't klein. Nu klik je bovenin één keer links op de 'Bekijk de afbeelding op ware grootte'-link om de afbeelding op originele grootte op je scherm te zien.<br><br>Tot zover eigenlijk niks nieuws ...

Afbeelding 4:

Afbeelding

In de adresbalk zien we de URL ('t internet-adres) van 't plaatje, dus we kunnen ermee aan de slag. Even kopieeren en weer plakken in je eigen post en klaar is Kees ...<br><br>Maar euh ... dat is Hot-linking!<br><br>Elke keer dat jouw post zal worden bekeken, wordt 't plaatje vanaf deze oorspronkelijke URL opgehaald voordat 't in jouw post getoond kan worden. En op wiens kosten? Niet die van jou! <br><br>En is dat netjes, zoals je moeder je dat geleerd heeft? Nee toch?

Afbeelding 5:

Afbeelding

Het mag oh zo makkelijk lijken, maar het kan (voor de website waar jij je plaatje van 'leent'), erg vervelende gevolgen hebben.<br>De meeste internetters (en dus ook de eigenaar van die andere website) hebben te maken met 'n maximale hoeveelheid verkeer, toegestaan op basis van hun abonnementje. Elke keer, dat jouw bericht met 't geleende plaatje ergens wordt opgeroepen, wordt er 'n klein stukje van dit toegestane maximum afgesnoept.<br>Wanneer er nog eens 'n paar honderd mensen op deze manier linken naar dit plaatje (Hot-Linking) zal die maximale hoeveelheid dataverkeer echter snel bereikt zijn.<br><br>Vaak wordt zo'n site dan geblokkeerd ... niet hot-linken dus!

Afbeelding 6:

Afbeelding

Maar wat kun je dan doen om dit te voorkomen?<br>Wel, webmasters kunnen voorzieningen treffen om Hot-Linking te blokkeren, maar ook voor gebruikers bestaat 'n goed alternatief.<br><br>De eerste stap in de richting van zo'n alternatief bestaat uit 't op je eigen computer opslaan van de geselecteerde afbeelding.<br><br>Wanneer je de afbeelding op vol formaat op je scherm hebt, klik je één keer rechts op 't plaatje en kies dan 'Afbeelding opslaan' uit 't context-menu. Zoek vervolgens 'n voor jou geschikte plek op je harde schijf (in de map 'Mijn Afbeeldingen' bijvoorbeeld) en geef de afbeelding zonodig gelijk even 'n duidelijke naam.

Afbeelding 7:

Afbeelding

Oke ... nu kun je naar de host site Imageshack.us.En daar vind je 'n knop 'Bladeren' en 'n knop 'Host it' eronder.<br><br>Dit kun je gebruiken om de zojuist opgeslagen afbeelding naar de server van ImageShack te uploaden. Daarmee plaats je je plaatje op hun server en is 't probleem met Hot-Linking dus verholpen. Deze website is juist bedoeld om plaatjes voor forums en dergelijke te hosten (= op internet beschikbaar maken).

Afbeelding 8:

Afbeelding

Klik één keer links op de 'Bladeren'-knop en zoek dan de afbeelding op de plaats waar je 'm hebt geparkeerd.<br><br>In dit geval staat 't plaatje in 'Mijn Afbeeldingen' dus dat is makkelijk zoeken en vinden.

Afbeelding 9:

Afbeelding

Teruggekomen in 't bericht-invoer-scherm staat er nu tekst in 't witte invoerbalkje. Dit is 't lokale adres van 't plaatje.<br><br>Klik nu één keer links op 't 'Host it!'-knopje en wacht geduldig op 't ImageShack-scherm dat gaat komen ...

Afbeelding 10:

Afbeelding

Onderin het ImageShack-scherm (vlak boven de advertenties van de voluptueuze jongedames) vind je 'n adresregel met daarnaast de tekst 'Direct link to image' ...

Afbeelding 11:

Afbeelding

De hier getoonde tekst geeft de nieuwe URL ('t nieuwe internet-adres) van 't plaatje, dat nu op de servers van ImageShack geparkeerd staat.

Afbeelding 12:

Afbeelding

Door één keer links op de tekst te klikken, zal dit adres in z'n geheel geselecteerd worden. Vervolgens één keer rechts op de geselecteerde tekst klikken en het context-menu verschijnt.<br><br>Hierin kun je kiezen voor 'Kopieeren' waarmee 't adres op 't Windows-klembord geplaatst wordt. Met behulp van de 'IMG'-knop boven 't berichtvak kun je nu je plaatje in 't bericht plakken zonder je schuldig te maken aan Hot-Linking.

http://www.imageshack.us/

All Credits To Phooka
Hulk
picoodle!-image sharing



er zijn trouwens ook nog veel andere sites vanwaar j edie kan vandaan halen


Greetz Hulk
Pommeltjuh
ik upload met imageshake wink.gif

die gele kikker blum.gif

Sientjee
Tinypic is ook handig, over het algemeen iets sneller je kan alleen niet de plaatjes kleiner of groter maken
pommeltjuh
ik weet niet of dat met imageshack ook zo is.. maar ik vind het een fijn programma.

me oom heeft deze aan mij doorgelinkt wink.gif
freak
ik haal ze hier weg....
is wel een franse site ,maar het gaat toch om de plaatjes.
gewoon er op klikken en er verschijnt een blauwe balk onder deze effe naar hier knippen en plakken en walla hij staat er..Afbeelding

grtz freak.
pommeltjuh
welke site ??
Dit is een "lo-fi" versie van onze hoofd content. Om de volledige versie te zien met meer informatie, opmaak en afbeeldingen, klik hier.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.